Vanochtend ging ik langs bij Kledingbank Limburg in Maasbracht. Geen idee waar ik terecht zou komen. Best gek eigenlijk, omdat ik al bijna mijn hele leven (met een aantal tussenpozen) in Maasgouw woon.
Wetende wat een Kledingbank ongeveer doet en hoe belangrijk deze voorziening is voor steeds meer mensen kwam ik nooit op het idee om gewoon eens langs te gaan. We kennen het allemaal, geen tijd, druk druk en als het van toepassing is benoem ik het zeker wel!
Afin, lekker op de fiets naar Maasbracht. Dat alleen al zorgt ervoor dat ik in een soort vertraging terecht kom. Aangekomen op de Sint Joosterweg parkeer ik mijn fiets en word ik hartelijk ontvangen met een kop thee in de kantine waar ik vervolgens de meest mooie ontmoetingen heb met mensen die daar werken, zowel betaald als vrijwillig.
De verhalen over het leven passeren de revue en duidelijk wordt dat dit niet alleen een plek is waar kleding wordt verzameld, gesorteerd en uitgedeeld, maar vooral een plek waar ontmoeting en verbinding centraal staan. Vrijwilligers die tijdens het sorteren van de kleding hun verhaal kwijt kunnen, in contact zijn met andere mensen die gelijkgestemd zijn en misschien ook wel leven volgens dezelfde waarden. Een mooie energie.
Systemen van bananendozen, een voor een opgestapeld en gestickerd zodat ze makkelijk terug te vinden zijn. Rekken vol met vesten, jassen en van die schattige kleine kinderkleertjes. Een prachtige winkel met eigentijdse kleding waar ik meteen wel wilde gaan shoppen. Een creatief atelier waar mensen met kleding die niet meer bruikbaar is nieuwe dingen creëren zoals een tasje.
Ik heb gevoeld, ik heb geluisterd, ik heb mensen ontmoet en ervaren wat die Kledingbank nu eigenlijk is. Het is een plek waar mensen een stukje zin geven aan hun leven door iets voor een ander te doen, maar ook verbinding zoeken met gelijkgestemden. Het bruist en het geeft energie.
En zo kom ik bij een punt waarop ik hoop dat meer mensen tijd gaan maken om te ervaren. Ga eens ergens langs voor een kop koffie of thee, ontmoet en ben gewoon mens. Dit is de leefwereld. Niet praten over en weten dat het er is, maar voelen en ervaren waarom het nodig is!
Reactie plaatsen
Reacties